I historietimen sist gang spilte jentene dataspillet Assassins Creed 3, mens guttene satt i klasserommet og så på film om Napoleonskrigen. Vi ble delt inn i grupper på fire og alle hadde hver sin oppgave. To stykker skulle sitte å spille og lage spørsmål knyttet til det de så underveis, mens de to andre skulle sitte i datasalen og finne svar på spørsmålene. Det endte med at alle satt sammen.
Det tok litt tid på starten for å komme i gang og koble til playstation og hente pc'er, men etter at det var fikset så gikk alt ganske bra. Vanligvis når vi har historie time så er det lærerrikt, men denne gangen syns jeg det var lærerrikt og morsomt. Man blir mer interessert i faget når man gjør ting som dette enn og bare sitte i klasserommet og lese. Jeg hadde som oppgave å finne svar på spørsmålene de andre lagde, og da måtte jeg selvfølgelig ta opp historie boken og lese litt, så dette opplegget var absolutt ikke bortkastet. Den amerikanske og franske revolusjonen lærte jeg mer om.
Læring med dataspill har et potensiale. Spillet hadde en lang introduksjon før det virkelig startet i Boston, men etter det var det interessant. Man må sitte og tenke litt på hva som skjer ut i fra de stikkordene man får, så det er ikke som i historie boken at man får all informasjonen foran seg.
Det var definitivt gode timer, for det fikk meg til å bli mer interessert i historie og jeg ville likt å ha flere timer som denne!
Så hyggelig å lese dette! Jeg syntes selv at jeg brukte mye tid på å få ting i stand, og var litt redd for at dere ville oppfatte dagen som mer eller mindre bortkastet. Når jeg leser din beskrivelse av dagen, er jeg styrket i troen på at dette er en god læringsmetode :)
SvarSlett